Terug naar het overzicht

Tijd voor winterbanden: 5 zaken die je moet weten

Hoewel het koude weer dit jaar lang op zich liet wachten, wordt het langzaamaan tijd om de zomerbanden te verwisselen. Wanneer het kwik onder de 7 graden zakt, wordt het rubber van de banden immers harder, waardoor je sneller grip verliest. Zeker als je regelmatig onderweg bent, is het verstandig de zomerbanden in de opslag te doen en winterbanden te gebruiken. Maar waarom eigenlijk, en waar moet je bij aanschaf op letten?

Wat onderscheidt winterbanden van zomerbanden?

Het grootste verschil tussen een zomer- en winterband zit ‘m in het profiel en de samenstelling van het rubber. Winterbanden hebben een dieper profiel met lamellen, inkepingen in de profielblokken waardoor de band gemakkelijker vervormt en meer contact met de weg heeft. De lamellen zijn dwars op de band geplaatst en zorgen dat de band meer aangrijpingspunten op het wegdek heeft. Bij accelereren en remmen heb je daardoor extra grip. Ook zorgen de lamellen dat water en sneeuw beter worden afgevoerd dan bij een zomerband.

Een winterband heeft een speciale rubbersamenstelling die bij koude temperaturen flexibel blijft. Hierdoor heeft de band meer grip op sneeuw en wegen die nat of beijzeld zijn. Dat rijdt comfortabeler en verlaagt de kans op aquaplaning. Rijd je met een constante snelheid van 100 kilometer per uur, dan verkort een winterband je remweg met zo’n vier meter.

Welke risico’s loop ik als ik geen winterbanden gebruik?

In Nederland zijn winterbanden niet verplicht. Dat heeft ermee te maken dat de winters in ons land zelden heel streng zijn. We hebben minder sneeuwdagen dan andere Europese landen en onze wegen zijn relatief vlak. Uitzonderingen zijn het midden en oosten van het land, waar door de bank genomen meer sneeuw valt en meer sprake is van ijsvorming op de weg.

Omdat het niet strafbaar is om ‘s winters met zomerbanden de weg op te gaan, heeft slechts één op de drie Nederlanders winterbanden onder de auto. Verstandig is anders. Op besneeuwde wegen is je remweg op zomerbanden twee keer zo lang. Andersom is het niet slim om in de zomer met winterbanden te rijden. Je hebt dan minder grip en je remweg is langer. Bovendien slijten winterbanden in de zomer aanzienlijk sneller.

In welke landen zijn winterbanden verplicht?

Hoewel winterbanden in Nederland niet verplicht zijn, geldt dat wel voor een groot aantal landen in Europa. Onder meer in Duitsland, Oostenrijk en Tsjechië mag je bij winterse omstandigheden niet de weg op zonder winterbanden. Doe je dat toch, dan kun je een boete krijgen (en strafpunten op je rijbewijs) en ben je aansprakelijk als je bij een ongeval betrokken raakt.

In sommige landen, zoals Zwitserland, Frankrijk, Italië en Spanje, zijn winterbanden verplicht als dit met borden wordt aangegeven. In bergachtige gebieden kom je soms ook borden tegen die het gebruik van sneeuwkettingen verplichten. In ons land zijn kettingen dan weer verboden. Verder hoef je in België, Denemarken en Groot-Brittannië niet per se met winterbanden te rijden, al is dat in de winter wel vaak verstandig.

Doorgaans wordt bij autobanden een minimale profieldiepte van 1,6 millimeter geadviseerd. Bij winterbanden is het advies 4 millimeter, omdat de band anders zijn winterse eigenschappen verliest. Koop je nieuwe winterbanden, dan is de profieldiepte ongeveer 9 millimeter.

Hoe kies ik de juiste winterband?

Ga je dagelijks de weg op en hou je van wintersport, dan is het geen overbodige luxe om in winterbanden te investeren. De Winterbandentest 2018 van de ANWB geeft een goed overzicht van welke winterbanden (in twee populaire bandenmaten) de beste prijs- kwaliteitverhouding bieden. In de test wordt gekeken naar de prestaties van de banden bij droog en nat weer, sneeuw en ijs. In de beoordeling worden ook de prijs, het geluid, verbruik en slijtage meegenomen.

Bij het maken van je keuze is het goed om in het achterhoofd te houden wat je belangrijk vindt en hoe je de banden gaat gebruiken. Ga je op wintersport, kies dan een set waar sneeuwkettingen op passen. Ben je niet zo’n wintersporter, dan zijn de prestaties van de band op droog en nat wegdek waarschijnlijk belangrijker dan die op sneeuw.

Hoe zit het met all-season banden?

Een all-season band (vierseizoenenband) combineert de eigenschappen van een zomer- en winterband. De band heeft meer profiel dan een zomerband en het rubber is zachter, voor meer grip in de winter. Hierdoor kun je er het hele jaar mee rondrijden en hoef je bij veranderende weersomstandigheden geen banden te verwisselen. Kies je een Zakelijk Auto Abonnement bij Terberg Leasing en neem je Business Plus als extra, dan wordt je auto standaard voorzien van all-season banden.

In landen waar winterbanden verplicht zijn, mag je ‘s winters rondrijden met een all-season band als die het M+S opschrift én het Alpine-symbool (berg met sneeuwvlokje) heeft. Houd er wel rekening mee dat een all-season band nooit zo goed presteert in de winter als een echte winterband. Je zult moeten compenseren voor de tekortkomingen, door je snelheid aan te passen en meer afstand tot je voorganger te houden. Ook doe je er goed aan om niet met vierseizoenenbanden op wintersport te gaan. De kans dat je op een besneeuwde bergpas in de problemen komt is groot, omdat je minder grip hebt dan met een echte winterband.